Wednesday 16 May 2018

Perangai pengikut taksub

Perangai pengikut taksub | Pilihanraya Umum Malaysia ke-14 (PRU14) baru seminggu berlalu. Disebabkan ia telah menempa sejarah kerana berjaya menumbangkan pemerintahan Barisan Nasional selama 60 tahun sudah pastinya ia masih hangat diperkatakan.

Ramai yang puas hati kerana dapat menurunkan Dato Seri Najib Razak bersama isteri dan rakan sekepalanya diatas kerosakan ekonomi dan menutup mata di atas segala kebejatan yang berlaku dalam negara Malaysia yang tercinta ini. Kagum sangat dengan kesungguhan voter di luar negara yang sanggup keluar wang sendiri menghantar undi mereka menggunakan courier service yang mahal. Ada juga yang sanggup terbang dari Switzerland ke Amsterdam semata-mata mahu menumpangkan undi tersebut melalui seseorang. Hebat!

Di Negeri Sembilan sendiri kami memang sebak kerana terpaksa membuat Tok Mat Hassan yang kami sayangi kalah (beliau menang tanpa bertanding di Rantau). Dah PM tak nak mengundur diri terpaksalah kami push him down. Itulah bahayanya jika ketua dikelilingi manusia tak ikhlas, hanya menyampaikan cerita yang sedap didengar. Berhari-hari kami sedih kehilangan Tok Mat. Beliau diakui salah seorang menteri yang terbaik yang kita ada. Banyak pembangunan dan kemajuan dilakukan beliau di Negeri Sembilan. Di NS ni walaupun di hujung kampung tu ada sebuah sahaja rumah, jalan bertar. Punyalah bagus. YB di sini 'siaplah' kalau ada rakyat yang masuk rancangan Bersamamu TV3 ataupun akhbar.

By the way, aku tak join memana parti politik pun. Tak kuasa, lebih bangga dengan kuasa memangkah.


Menyokong jangan bersetuju semua, membangkang jangan membantah semua
Aku geram dengan seorang mamat nih heheh... bukan dia saja ada lagi seorang dua dalam FB friends tapi yang kat facebook tu aku scroll lelaju malas nak baca. Toksin jangan disumbat ke kepala hari hari nanti otak yang bersih pun boleh jadi kelabu.

Kisahnya, aku komen kat status Zulfadli Zulfadli yang adik aku share. Adik aku ni sokong parti 'confirm masuk syurga'. Tak kisahlah, kami tak pernah bercakap pun atau komen status memasing dalam bab politik. Biarlah dia. Kerabat yang lain pun ada juga ahli parti tersebut. Pilihan memasing. Pada aku jika sesebuah parti/mana mana pihak yang mahu melihat negara ini bersih daripada rasuah, ketirisan, mengangkat martabat wanita, fokus menaiktaraf pendidikan, menghormati pegangan  agama memasing, mengajak rakyatnya hidup aman damai... aku sokong. Bukankah semua tu ajaran Islam? 

Almarhun Ustaz Harun Din pernah berkata dia melihat islam di negara bukan islam, Jepun. Kenapa? Semua yang islam suruh dipraktikkan di sana. Ketepatan waktunya, kebersihannya, keikhlasan  bekerja, menjaga adab bila berkata-kata, sentisa mementingkan orang lain, malu melakukan rasuah dan sebagainya. Adakah mereka menggunakan label "islam"? Tak kan?
**Dalam Islam ikhlas maksudnya bekerja bersungguh-sungguh

Berbalik kisah tadi.

Aku komen sikit je sebab aku rasa apa yang orang tu pos tidak benar. Aku kata, hapuskan tol takde dalam manifesto, hapuskan rasuah ada. Sabarlah baru seminggu.

Lepas tu mamat yang menggunakan nama Ahmad Zaidi yang menggunakan profile picture Nasir Bilal Khan ni berubi-tubi pulak membantai aku hahaha... komen-komen penuh kebencian dia tu takde kena mengena lansung dengan topik. Hmm..nilaikanlah sendiri perangai orang yang meresakan dia lebih islam daripada orang lain. Jauh sangat akhlaknya daripada Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat yang dihormati penganut agama lain. 

Komen terakhir aku, I'm your friend's sister, dimanakah adab?

Perghhhh.... dia sambung lagi hahahah... aku agak dia tak faham english. Orang macam ni kalau dilayan kita pun akan sama rendah IQ dengan dia. Ada lagi kat fb tu, totok yakmats. Hutan kat negeri dia dah terang kena tebang pun nak bangga lagi dengan sistem yang corrupt. 






Ya Allah gigihnya mamat yang kerja kat MS Elevator (M) Sdn Bhd (Toshiba) ni... aku nak tekan publish dah masuk lagi komen dia 😁😁😁 . Bagus ada pengikut taksub macam ni. 

Nasihat akak: 
Jang, kau pergilah bergaul dengan bangsa lain yang berlainan agama. Bergaul juga dengan orang lain yang mempunyai pandangan berlainan. Elok juga kau pergi mengembara secara bajet. Lihat negara dan budaya orang, ambil yang baik untuk improve diri sendiri.

Boleh stress layan puak puak ni 😂. Bukan aku ada dosa pun dengan dia.

Aku nak suggest Ahmad Zaidi dan orang lain yang sekurang ajar dengannya dihantar oleh pimpinan parti mereka ke kem cuti sekolah yang dianjurkan oleh Ebit Liew. Look and observe bagaimana beliau berdakwah.




No comments:

Post a Comment