Friday 17 February 2017

Tips Hartanah 6 - Feng Sui

<h1>Tips Hartanah 6 - Feng Sui | Panjang dah weh aku bercerita, dah faham ke belom? Dah dapat manfaatnya? Kalau perlukan personal shopper bagi tau aku ya, untuk area Negeri Sembilan and part of Klang Valley only. PS untuk property gituh.

U all percaya feng sui tak? As a muslim kita cannot percaya benda-benda sebegini. Bangsa Cina sendiri pun ada yang tak percaya apahal kita pulak nak beriya-iya. Aku pun tak percaya tapi aku mengambil berat jugak certain things yang berkaitan dengan investment in properties.

Orang Cina tak suka no 4 jadi rumah teres yang cantik dan gah itu mungkin tak akan menarik depa untuk membeli bila diletak tag “for sale”. Masa aku bekerja dengan developer dulu, bos aku siap tukar no rumah 14 ke 13A. So aturan no rumah tu 12, 13, 13A, 15,…… Kalau perasan dalam lif pun sama, tetiba takde nombor 14.

Sri Sayang Resort, Batu Feringghi.

Di mana rumah kita menghadap pun penting juga. Kalau apartment/kondo tu unit yang tidak terkena bahang matahari petang lebih cepat laku. If  dekat corner pun mereka tak suka juga. 

Sebelum membeli, hang pi la tengok kawasan tu dulu terutama kalau projek tu dah siap. If under constructions pun boleh tengok dengan site supervisor. Bila kita membeli rumah elok juga fikirkan potensi jualannya. Lot Malay reserved terhad jualannya kepada bumiputera sahaja. Ya memang akan dapat diskaun tetapi aku pilih non-bumi lot. 


My experience
Ada orang iklankan tanah untuk dijual di Seremban ni. Aku ni yang kaki sibuk pi la tengok. Atas bukit wehhh…best. Rumah orang kaya kan selalu kawasan tinggi senang nak tengok rakyat jelata. Sampai je kat atas, tanah tu luas betul and ….. tu dia…… direct mengadap kubur!

Terencat angan-angan aku. Tujuan asal pun aku cuma nak melihat-lihat saja. Sekarang dah naik rumah teres 2 ke 3 tingkat kat situ and tetap mengadap kubur. Cantik design rumah tu. Tak kuase la teman oooiiii... Aku ni penakut dan aku selalu terfikir bila en. Suami kerje malam macam mana? Awak tak kisah?

Tahu tak kes sesetengah penduduk kat Bukit Kiara against rancangan pembesaran kawasan kubur disitu. Depa- orang-orang kaya ni- tak mahu property value depa jatuh dan yang jadi ‘ketua’ penentang pula this one prominent figure. Oooo… yang buruk buruk nak letak kat kawasan orang miskin ye. Mereka juga yang nak kena simpan kat situ nanti, senang anak bini nak jenguk (kalau ada masa and belum jumpa jodoh lain 😉).

Ada juga dalam sesetengah kes, state government awal-awal lagi dah gazette kawasan kubur di sesuatu tempat but the developer tak masukkan dalam plan yang dia jual kat kita. Bila kita dah duduk setahun dua barulah kita tersedar…… Sebelum kubur tu penuh dan lebih ramai orang tau, jualkan je rumah tu. Risiko untuk harga rumah tidak naik seperti yang sepatutnya adalah tinggi.

Pernah lalu kat Taman Connought? Kubur sebelah flat je.</h1>

No comments:

Post a Comment